Wednesday, August 06, 2008

FreeMind - Tankekart

Hvordan gjøre forelesningsnotater til tankekart

Jeg lastet ned programmet FreeMind fra denne nettadressen: http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Download

Du kan velge plattform og deretter laste ned programmet og installere det ved å dobbeltklikke på fila du laster ned.

Følg installasjonsveiveiseren og vips er programmet på plass.
Dette er ikke noen testversjon i forhold til mange av de programmene man kan søke seg fram til på de ulike søkemotorene.

Jeg har brukt programmet på forelesninger og startet ved å velge ny fil. Den første bobla blir da temaet på forelesningen/prosessen. Ved å trykke på 'ins'-knappen kommer ny sti fra primærbobla. Vil en ha flere stier fra de ulike boblene man lager etterhvert, så er det bare å plassere markøren i den bobla man vi ha flere stier fra.

Jeg illustrerer dette ved å vise et bilde, en png-fil jeg eksporterte av de ferdige foredragsnotatene jeg gjorde direkte i Freemind under forelesningen til dr. Eli Ottesen - UiO og Professor Gerry Mac Ruairc "Our Learning Journey" mandag 4.august 2008 CCCU (Canterbury Christ Church University

No comments: